تابلوی «حمایت» استاد فرشچیان مرمت شد: بازگشت زیبایی از گرد و غبار تاریخ

هنر

صد آنلاین | تابلوی «حمایت» ، اثر هنرمندانه استاد محمود فرشچیان ، پس از طی مراحل دقیق آسیب‌شناسی و مرمت علمی در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد دوباره جاودانه شد.

به گزارش صد آنلاین، این رویداد نه تنها یک عملیات حفاظتی فنی بود، بلکه نشانه‌ای از تعهد به حفظ هویت فرهنگی و هنری کشورمان است.

«حمایت»؛ اثری احساسی و نمادین

هنرمند : محمود فرشچیان
سال خلق : ۱۳۷۸
تکنیک : اکریلیک
ابعاد : ۵۰ × ۸۱ سانتی‌متر

“فرشچیان، در این اثر، هنر را به صوفی‌گری و انسانیت متصل کرده.”

چالش‌های مرمت: زوال زمان و محیط

با گذر زمان و تأثیرات محیطی:

 

📐 اعوجاج تکیه‌گاه مقوا
ناشی از تغییرات رطوبت و دما
🪨 تاب‌خوردگی و خمش
در قاب و ساختار اصلی تابلو
🎨 ضعف لایه رنگی
خطر پوسته‌شدن و تغییر رنگ
🪚 خرابی قاب چوبی
از بین رفتن ثبات ساختاری

این مشکلات باعث شدند مرمت این اثر هنری به یک پروژه حساس و علمی تبدیل شود.

فرآیند مرمت: ظریف‌تر از یک نقاشی!
مرحله ۱: بررسی‌های فنی و آسیب‌شناسی

استفاده از تجهیزات تصویربرداری پیشرفته (مثل UV Imaging)
تشخیص مواد اولیه استفاده شده در قاب و تکیه‌گاه
بررسی لایه‌های رنگ، شفافیت و ثبات شیمیایی

 

📌 هدف : بدون آسیب به اثر، تمامی ضعف‌ها را شناسایی کنیم.

مرحله ۲: اصلاح تکیه‌گاه و قاب

جدا کردن اجزای ناپایدار قاب
اصلاح تاب‌خوردگی تکیه‌گاه مقوا به روش غیرتخریبی
تقویت قاب چوبی و استحکام‌بخشی به ساختار آن

 

📌 نتیجه : تثبیت ساختار اثر و جلوگیری از آسیب‌های بعدی

مرحله ۳: مرمت لایه رنگی

طلاچسبانی موزون‌سازی شده : برای ثابت کردن لایه رنگی
پوشش محافظ گلیز : لایه نازک ۷۰ میکرونی برای حفاظت دائمی اثر

 

📌 همه اقدامات با رعایت اصالت اثر و بدون دخالت در هنر اصلی

مرحله ۴: به‌روز کردن سیستم نگهداری

تعویض شیشه ضدUV و ضد بازتاب – برای جلوگیری از افت رنگ
نصب پاسپارتوی جدید – پس‌زمینه اثر که اکنون اسیدزدایی و تقویت شده
نگهداری داخلی : سه لایه صلب شامل:
دو لایه مقوا فری‌اسید
یک لایه فوم محافظ
ثبت موقعیت تابلو : نصب دو قید چوبی برای ثبات بیشتر
جلوگیری از گردوغبار : استفاده از لایه گردگیر
سیستم آویزان‌کننده استاندارد : شامل کابل فولادی، بست آلومینیومی و حلقه آویز

 

📌 “این اثر حالا نه تنها زنده شده، بلکه امن‌تر و پایدارتر از قبل است.”

واحد مرمت مجموعه سعدآباد: نگهبانان چشم‌دار فرهنگ

واحد مرمت موزه هنرهای زیبا در سعدآباد :

مستقل و تخصصی فعالیت می‌کند
تحت نظارت کارشناسان مرمت آثار نقاشی
دارای تجهیزات دقیق و استانداردهای بین‌المللی
مسئول حفظ و نگهداری از ۱۵ موزه فعال در مجموعه سعدآباد

 

این واحد فقط ناصر آثار نیست ، بلکه نگهبان هویت فرهنگی ما در برابر زمان و فراموشی است.

چرا مرمت یک تابلو، مهم است؟

🖼️ حافظه بصری کشور
تابلوها، تصاویری از هویت، احساسات و تاریخ هنری ماست
🧬 حفاظت از میراث فرهنگی
اگر این آثار از بین بروند، دیگر جایگزینی نخواهند داشت
🌍 مقایسه با مراکز جهانی
این نوع مرمت، معیارهای موزه‌های بزرگ جهانی مثل لوور یا مت را دنبال می‌کند
🧑‍💼 تأثیر بر هویت ملی
مردم وقتی این آثار را می‌بینند، هویت خودشان را در آنها می‌بینند

 

📌 “مرمت، فقط یک عمل فنی نیست — یک عمل اجتماعی و فرهنگی است.”

مرمت، یک سرمایه‌گذاری فرهنگی

فرآیند مرمت این تابلو:

نه یک هزینه، بلکه یک سرمایه‌گذاری بود.
همراه با برنامه‌ریزی‌های علمی و استفاده از روش‌های استاندارد
در جهت حفظ هویت فرهنگی و بصری ایران

 

📌 “هر تابلوی قدیمی، یک گنجانه تاریخی است. مرمت، راهی است که این گنج را از بین نمی‌برد.”/ ایرنا

 

, , , , , , , , , , , , , , , ,
پست های مرتبط
ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید