صد آنلاین | تابلوی «حمایت» ، اثر هنرمندانه استاد محمود فرشچیان ، پس از طی مراحل دقیق آسیبشناسی و مرمت علمی در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد دوباره جاودانه شد.
به گزارش صد آنلاین، این رویداد نه تنها یک عملیات حفاظتی فنی بود، بلکه نشانهای از تعهد به حفظ هویت فرهنگی و هنری کشورمان است.
«حمایت»؛ اثری احساسی و نمادین
هنرمند : محمود فرشچیان
سال خلق : ۱۳۷۸
تکنیک : اکریلیک
ابعاد : ۵۰ × ۸۱ سانتیمتر
“فرشچیان، در این اثر، هنر را به صوفیگری و انسانیت متصل کرده.”
چالشهای مرمت: زوال زمان و محیط
با گذر زمان و تأثیرات محیطی:
📐 اعوجاج تکیهگاه مقوا
|
ناشی از تغییرات رطوبت و دما
|
🪨 تابخوردگی و خمش
|
در قاب و ساختار اصلی تابلو
|
🎨 ضعف لایه رنگی
|
خطر پوستهشدن و تغییر رنگ
|
🪚 خرابی قاب چوبی
|
از بین رفتن ثبات ساختاری
|
این مشکلات باعث شدند مرمت این اثر هنری به یک پروژه حساس و علمی تبدیل شود.
فرآیند مرمت: ظریفتر از یک نقاشی!
مرحله ۱: بررسیهای فنی و آسیبشناسی
استفاده از تجهیزات تصویربرداری پیشرفته (مثل UV Imaging)
تشخیص مواد اولیه استفاده شده در قاب و تکیهگاه
بررسی لایههای رنگ، شفافیت و ثبات شیمیایی
📌 هدف : بدون آسیب به اثر، تمامی ضعفها را شناسایی کنیم.
مرحله ۲: اصلاح تکیهگاه و قاب
جدا کردن اجزای ناپایدار قاب
اصلاح تابخوردگی تکیهگاه مقوا به روش غیرتخریبی
تقویت قاب چوبی و استحکامبخشی به ساختار آن
📌 نتیجه : تثبیت ساختار اثر و جلوگیری از آسیبهای بعدی
مرحله ۳: مرمت لایه رنگی
طلاچسبانی موزونسازی شده : برای ثابت کردن لایه رنگی
پوشش محافظ گلیز : لایه نازک ۷۰ میکرونی برای حفاظت دائمی اثر
📌 همه اقدامات با رعایت اصالت اثر و بدون دخالت در هنر اصلی
مرحله ۴: بهروز کردن سیستم نگهداری
تعویض شیشه ضدUV و ضد بازتاب – برای جلوگیری از افت رنگ
نصب پاسپارتوی جدید – پسزمینه اثر که اکنون اسیدزدایی و تقویت شده
نگهداری داخلی : سه لایه صلب شامل:
دو لایه مقوا فریاسید
یک لایه فوم محافظ
ثبت موقعیت تابلو : نصب دو قید چوبی برای ثبات بیشتر
جلوگیری از گردوغبار : استفاده از لایه گردگیر
سیستم آویزانکننده استاندارد : شامل کابل فولادی، بست آلومینیومی و حلقه آویز
📌 “این اثر حالا نه تنها زنده شده، بلکه امنتر و پایدارتر از قبل است.”
واحد مرمت مجموعه سعدآباد: نگهبانان چشمدار فرهنگ
واحد مرمت موزه هنرهای زیبا در سعدآباد :
مستقل و تخصصی فعالیت میکند
تحت نظارت کارشناسان مرمت آثار نقاشی
دارای تجهیزات دقیق و استانداردهای بینالمللی
مسئول حفظ و نگهداری از ۱۵ موزه فعال در مجموعه سعدآباد
این واحد فقط ناصر آثار نیست ، بلکه نگهبان هویت فرهنگی ما در برابر زمان و فراموشی است.
چرا مرمت یک تابلو، مهم است؟
📌 “مرمت، فقط یک عمل فنی نیست — یک عمل اجتماعی و فرهنگی است.”
مرمت، یک سرمایهگذاری فرهنگی
فرآیند مرمت این تابلو:
نه یک هزینه، بلکه یک سرمایهگذاری بود.
همراه با برنامهریزیهای علمی و استفاده از روشهای استاندارد
در جهت حفظ هویت فرهنگی و بصری ایران
📌 “هر تابلوی قدیمی، یک گنجانه تاریخی است. مرمت، راهی است که این گنج را از بین نمیبرد.”/ ایرنا